16 maart 2019 had de Stichting Pieterskerk Concerten een mooie concertregistratie laten maken. Hierboven kun je de registratie van onze deelname terugzien!
Venus zingt onder leiding van Krista Audere een selectie koorwerken ontsprongen aan de rijke Engelse koortraditie en culturele voedingsbodem. De rode draad in dit programma: trouw zijn aan dat waarin je gelooft.
Ondanks het risico in zijn tijd katholiek te zijn schreef Byrd intieme missen, die heimelijk thuis werden opgevoerd. Bij Parry klinkt het verlangen om te ontkomen aan een wereld in oorlog in zijn “Songs of Farwell”. Ook zingt Venus Taverner’s “Song for Athene” dat tijdens de uitvaart van Lady Di diepe indruk maakte. Lady Di die het conflict van trouw als geen ander kende en belichaamde.
Kamerkoor Venus brengt met Yours Truly muziek die het drama waaraan zij ontspringt overstijgt, troost en bevrijdt door te zingen!
Pieterskerk Utrecht
24 jan 20:15u
Dorpskerk Bunnik
26 jan 15:15u
Kaarten:
Voorverkoop: € 15,- / € 10,00*
Aan de deur: € 16,50/€ 11,50*
Programma
Programma
William Byrd • Mass for four voices
Robert Parsons • Ave Maria
Thomas Tomkins • When David Heard
Thomas Tomkins • Too much I once lamented
William Byrd • Sing Joyfully
Hubert Parry • 3 songs from Songs of Farewell
Edmund Rubbra • Lauda Sion
Howard Skempton • More sweet than my refrain
David Lang • When we were children
John Tavener • Song for Athene
Concert Bunnik via:
https://www.cangotickets.com/venus/
Voorverkoop: € 16,- / € 13,50*
Aan de deur: € 17,50/€ 15,-*
* Upas, studenten, CJP
Uiteraard zijn we ingegaan op de uitnodiging van de Domcantorij om met hen samen een concert te geven. We zongen de Missa en Psalm 119 van C.F. Fasch.
Wat leuk en leerzaam om een keer samen te werken!
De kerk zat goed vol en we hebben erg genoten. Wie wil er nou niet in de Domkerk zingen?!
Domcantorij en Remco: bedankt!
Venus zong Clair-obscur
Onder de titel Clair Obscur bracht Kamerkoor Venus in mei 2019 een Frans programma. Centraal stond het weinig opgevoerde Requiem van Maurice Duruflé, dat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog componeerde.
Volledige programma
Olivier Messiaen – O Sacrum Convivium!
Ton de Leeuw – Prière
Orgelintermezzo – n.t.b.
Francis Poulenc – Quatre motets pour un temps de pénitence
Maurice Duruflé – Requiem
Er ging een lang gekoesterde wens in vervulling: om met Venus een uitwisseling met een kamerkoor uit een ander land te realiseren.
Inspiratie en kennis uit te wisselen, met een andere koortraditie kennis maken. En natuurlijk op fantastische plekken te zingen! Wat dacht je van zingen met uitzicht op één van Noorwegens mooiste fjorden? Samen met het Bergens Ole Bull kammerkor heeft Venus prachtige muziek gemaakt, plezier gemaakt en veel geleerd van dit Bergens kamerkoor.
Dit smaakt zeker naar meer!
Kamerkoor Venus bracht een sprankelend jubileumconcert voor de KVNM met een bloemlezing van koorwerken van Nederlandse componisten.
Op deze feestelijke tocht door de Nederlandse muziekgeschiedenis passeerde een keur van vocale composities. Enerzijds Sweelinck, van wiens koorwerken de KVNM in 1870 de eerste geannoteerde editie bezorgde. Recent werk van Mark van Platen, speciaal voor Venus geschreven. Alsook scabreuze kusliederen van de 17e eeuwse Padbrué. En niet te vergeten enkele parels uit het oeuvre van Heppener, Manneke, Escher en Diepenbrock.
Venus gaf een impressie hoe de 16eeeuwse Sweelinck geklonken kan hebben ten tijden van de oprichting van de KVNM aan het einde van de 19e eeuw. Een primeur die mogelijk werd doordat de aantekeningen die tot de KVNM Sweelinck editie hebben geleid, bij recent onderzoek zijn teruggevonden.
Programma:
Alphons Diepenbrock (1862-1921) – Wandrers Nachtlied, Chanson d’Automne
Rudolf Escher (1912-1980) – Ciel, Air et Vents
Cornelis Thymenszoon Padbrué (1592-1670) – Madrigalen op teksten van Westerbaen en Vondel (‘Kusjen’)
Daan Manneke (1939) – Psalm 121
Robert Heppener (1925-2009) – Bruchstücke eines alten Textes
Mark van Platen (1955) – Lecture de Cioran
JP Sweelinck (1562-1621) – Regina Coeli uit de eerste editie van de (K)VNM uit 1870
Beste concertbezoeker van Behind Bars,
Hier kunt u alle teksten en vertalingen vinden van de gezongen stukken tijdens onze theatrale concerten. Download de vertalingen
Dank!
Graag willen we nogmaals alle particuliere sponsoren, fondsen en samenwerkingspartners bedanken voor hun waardevolle bijdrage!
Fondsen & Sponsoren:
Gemeente Utrecht, Café Averechts, Fonds voor Cultuurparticipatie, Fentener van Vlissingen Fonds
En natuurlijk veel dank aan alle koorleden en dirigent Krista Audere en
regisseur Maike Flick .
Samenwerkingspartners:
Schrijfgroep van Amnesty Utrecht
(Lieke, Marijke, Martine , Klaas en Truus)
Drag queen Cherry Poppins
Schrijfster Adrianne Derksen
Oud-gevangenisdirecteur Wolvenplein Harry Versteeg
Schrijfster en dichteres Cecile Wijne Kroon (ervaringen vanuit een rolstoel)
Menno Deen van Games [4diversity]
Beeldend kunstenaar Marijke Lombaers
acteurs
Wolf Lopes Cardozo, Aimane Chakiri, Abdulaal Hussein, Rita
Filmteam van Jop van de Kam
sopranen
Maike Flick
Marijke Lombaers
Pia van Bergen
Carolien Krikhaar
Jacqueline Broese van Groenou
Mirjam Doff
Monique Janssens
Femke Stock
Kiki Mulder
alten
Jetske Drijver
Liesbeth van Eijndhoven
Agnes van de Meent
Corine van der Sluijs
Eva Magre
Marijke van den Heuvel
Rosalinde Smits
Monique Fikse
tenoren
Hilair Balsters
David van Zijl
Bram Verkerke
Koos Vleeshouwers
Niels Moes
Louris Feitsma
bassen
Dick Bruinsma
Bastiaan de Haan
Camiel Aalberts
Gert-Jan Geerse
Rob Krijgsman
Stephan Vries
Patrick Bossuyt
Joep Everts
Venus Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Venus doet?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Concertagenda
| Concert | Datum | Locatie | Tijdstip |
|---|---|---|---|
| Yours Truly | 24 jan 2020 | Pieterskerk, Utrecht | 20:15u |
| Yours Truly | 26 jan 2020 | Oude Dorpskerk, Bunnik | 15:15u |
Op 3 juni hebben we opgetreden tijdens de Culturele Zondag op 3 juni met het thema Obsessie. Hartstikke leuk!
Nu denk je misschien, wat heeft Behind Bars nu met obsessie te maken?
Venus heeft de obsessie om de muziek perfect aan te laten sluiten op de locatie; zo is de muziek die we zingen specifiek bij de locatie gekozen. Door middel van verschillende opstellingen van koor, dirigent en publiek in de cellengang en de expeditie ruimte van het complex maken we een visuele verbinding met een voorheen gesloten en voor klassieke muziek vreemde locatie.
Op deze manier wordt hedendaagse muziek aantrekkelijk en toegankelijk voor een divers publiek.
Wil je meer weten over onze voorstelling? Lees dan hier verder.


