Categorieën
Voorpagina

Beluister Krista met de BBC singers!

Tot half juni is de registratie van dit prachtige concert te beluisteren op de BBC met composities van de Finse Kaija Saariaho (waarvan hierboven een portret). Het concert begint na een minuut applaus van een andere concert van de muziek van Kaija Saariaho.

Categorieën
Programma's Van het bestuur

When I Close My eyes

In When I close my eyes zingt Venus werk van hedendaagse componisten uit de Oostzee regio. Zoals van de Fin Rautavaara met zijn prachtige Missa a Capella – een groots contrastrijk koorwerk dat precies elf jaar geleden in Utrecht in première ging.

Krista Audere en Venus brengen in dit programma ook Letse, Estse, Zweedse en Deense muziek naar de Pieterskerk.

En als het op 4 november regent in plaats van sneeuwt, kun je altijd nog je ogen sluiten, en een sneeuwvlokje horen dwarrelen.

Voorverkoop:

Utrecht
Pieterskerk
4 november 20:15 u
15€/10€

Programma

Programma

Einojuhani Rautavaara (1928–2016) * Missa a cappella 2011

Urmas Sisask (1960) * Benedictio 1991

Karin Rehnqvist (1957) * When I Close My Eyes I Dream of Peace 2016

Artūrs Maskats (1957) * Lūgums Naktij (Prayer to the Night) 2008

Veljo Tormis (1930–2017) * Bridge of Song 1995

Per Nørgård (1932) * Vintersalme 1984

De grootste kamerkoorserie van Nederland

When I close my eyes klinkt op vrijdag 4 november in de grootste kamerkoorserie van Nederland om 20.15u in de Pieterskerk in Utrecht. 

Of kom naar het concert in Amersfoort

Zondag 6 november
Fonteinkerk, Amersfoort
Aanvang 12:00u

Vrije toegang – collecte aan de uitgang

Uitvoerenden

Kamerkoor Venus onder leiding van dirigent Krista Audere.

Categorieën
Programma's Van het bestuur

Venus zingt rond Allerzielen

Rond allerzielen, zingen we weer. We doorbreken de stilte van de afgelopen periode met een ode aan het publiek in de vertrouwde Fonteinkerk en “onze” eigen Singelkerk. Op het programma staan ondermeer Vasks, Pärt, Dambis & Brahms.
We verheugen ons erop weer voor jullie te zingen!

Wellicht is het wat vroeg de pandemie een plek in ons collectieve geheugen te gunnen. Zij woedt in vele delen van de wereld immers nog onverminderd voort. Maar vast staat dat ze daar een plek zal krijgen.
Met Allerheiligen en Allerzielen in de buurt lijkt het VENUS een geschikt moment voor een nagedachtenis: van wat er gebeurd is, van hen die in de pandemie gebleven zijn, en met een reflectieve maar frisse blik op de toekomst. We komen na anderhalf jaar weer samen met muziek op het breukvlak van verstilling en klank. We bezingen zowel de vergankelijkheid van het menselijk bestaan als het verlangen naar wat daar bovenuit stijgt. Muzikale zettingen van Letse, Russische, Franse, Duitse, en Engelse teksten uit Orthodoxe, Katholieke, Anglicaanse en Lutherse kerktradities flankeren poëtische verwijzingen naar de zee, de zon en de wind als symbolen van eeuwigheid en onuitputtelijkheid.

Juist nu die eeuwigheid en onuitputtelijkheid ook in de toekomst danig op de proef gesteld gaan worden, biedt muziek de troost, bezinning en relativering die we zo node gemist hebben. 

Programma + toelichting: zie hieronder.

Fonteinkerk Amersfoort
31 okt 12:00u

Singelkerk Utrecht
10 nov 20:00u

Kaarten:

Gratis entree!
Let op: Coronacheck QR-code verplicht

Vrijwillige bijdrage achteraf (contant of pin)

Programma

Programma

Dambis • Songs of the Sea
Vasks • Madrigals & Silent Songs
Parry • There is an old Belief
Poulenc • Salvé Regina
Brahms • Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen
John Tavener • Song for Athene
Pärt & Rachmaninov • Bogoroditse

Programma
toelichting


Arvo Pärt (* 1935) – Bogoróditse Djevo (1990)

Deze Orthodoxe versie van het Ave Maria verschilt op subtiele wijze van de Latijnse versie. Pärts zetting heeft de vorm van een schietgebedje: kort, energiek gesproken. Eén stem neemt het voortouw; de rest antwoordt. Een vurige aanroep van de maagdelijke Moeder Gods in de hitte van het moment. 

Francis Poulenc (1899–1963) – Salve Regina (1941)

Poulenc werd wel “half monnik, half delinquent” genoemd: diep katholiek, maar altijd met een frivole knipoog. De opwaartse en neerwaartse bewegingen in zijn Salve Regina refereren aan gregoriaanse melodieën, zoekend in de ruimte. Dat zoeken wordt versterkt door de voor Poulenc zo kenmerkende wrijvende dissonanten tussen de stemmen die verrassend oplossen; soms in warme harmonieën, dan weer in onbestemde openheid. 

Charles Hubert Hastings Parry (1848–1918)
Uit: Songs of Farewell (1916): My soul (I) en There is an old belief (IV)

Parry schreef zijn zes afscheidsliederen tijdens de Eerste Wereldoorlog die in het Verenigd Koninkrijk nog immer te boek staat als The Great War. Afscheid nam Parry niet alleen van zijn landgenoten die de dood vonden in de loopgraven van het Europese vasteland, maar ook van een tijdperk dat Engeland voorgoed achter zich liet: Engelse culturele, artistieke en politieke verworvenheden bleken in toenemende mate niet voor iedereen het centrum van de wereld te zijn. Het begin van het einde voor het British Empire. 

Johannes Brahms (1833–1897) – Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen…? (1879)

Brahms’ kerkelijke motet begint als een groot existentieel vraagteken en eindigt in berusting en vertrouwen. De tekst is gebaseerd op Luthers vertaling van enkele bijbelteksten. De muziek is in vele opzichten schatplichtig aan Bach. Brahms gebruikt fugatechnieken waarbij de stemmen als het ware achter elkaar aanlopen en eindigt het motet met een vierstemmig koraal op een Lutherse hymne. Zekerheid en hoop verkrijgen we daarom niet alleen omdat iemand ons die met zoveel woorden gunt, maar ook omdat ons gehoor zich verankerd weet in vertrouwenwekkende illustere klanken uit het verleden.

Pēteris Vasks (* 1946) – Madrigāls (1976), Klusās Dziemas (Silent songs) (1979)

In zijn madrigaal speelt Vasks met het spanningsveld tussen de inbreng van componist en uitvoerders. Hij is sturend in zijn melodische, ritmische en dynamische instructies, maar gunt de zangers ook hun vrijheden in tempo en ritmische herhaling. Zo ontstaat een spel met de tijd tussen de stemmen. Soms lopen ze synchroon, dan weer uit elkaar – als een klok met meervoudige tijdsaanduidingen. De tijd laat alles vervagen, vervloeien en vergaan, behalve onze trots.

Pauls Dambis (* 1936) – Jūras Dziemas (Songs of the Sea) (1971)

Ook Dambis laat keuzes over tempo en herhaling aan de uitvoerenden maar in zijn Songs of the Sea dient die vrijheid een andere vorm van tekstuitbeelding. In het eerste deel zingt één van de stemmen een verstaanbare tekst en melodie op golven van klank: de wind en de zee. In deel twee veranderen de golven in een statisch klankvlak als de zon verduisterd raakt, en in deel drie horen we in de verte kerkklokken luiden die de bemanningsleden van een vergaan schip de laatste eer bewijzen. 

John Tavener (1944–2013) – Song for Athene (1993)

Tavener was in al zijn werk diep geïnspireerd door de Orthodoxe kerk. Anders dan de titel doet vermoeden is het werk niet opgedragen aan de Griekse godin, maar gecomponeerd ter nagedachtenis aan een vriendin met dezelfde naam. Het werd uitgevoerd op de begrafenis van Diana, Princess of Wales, op 6 september 1997. 

Sergei Rachmaninov (1873–1943) – Bogoróditse Djevo (1915)

Bogoróditse djevo is wellicht het meest geliefde deel van de beroemde Nachtwake (ook wel abusievelijk Vespers genoemd) die Rachmaninov in 1915 voltooide. In tegenstelling tot de declamatorische zetting van Pärt, bijna 80 jaar later, is Rachmaninovs interpretatie er één van lange lijnen en grote climaxen in een onvoorwaardelijke overgave aan een macht die het menselijke ontstijgt.   

Categorieën
Van het bestuur

Samenzingen via ZOOM – opname uit All-Night Vigil, Rachmaninoff

All-Night Vigil (Vespers) van Rachmaninoff.
Op de bucketlist van vele koorzangers!

VU-Kamerkoor en Kamerkoor VENUS zouden deze prachtige muziek samen op 27 en 28 juni 2020 uitvoeren, o.l.v. Krista Audere. Helaas kan ook dit niet doorgaan wegens de coronacrisis, maar wekelijks hebben we contact met elkaar middels een online repetitie (inmiddels gestopt) en -borrel.

Om toch alvast een voorproefje van onze samenwerking te geven kun je luisteren naar het mooie, gevoelige Bogoroditse Dievo, het Ave Maria van Rachmaninoff. Ieder voor zich thuis ingezongen en gemonteerd tot een geheel: voor ons ook de eerste keer dat wij samen klinken!

Wil je dolgraag bij onze concerten in mei 2021 aanwezig zijn (natuurlijk wil je dat :-), schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden (2-3x/ per jaar).

PS We zoeken nog 2 tenoren om bij Kamerkoor VENUS te komen zingen. Wil je ook deel uitmaken van ons gezellige, leuke koor en mooie muziek zingen? Mail dan naar kamerkoorvenus[a]gmail.com!

Categorieën
Van het bestuur

Zangers voor zangers: kleine concertregistratie deelname Kamerkoor VENUS

16 maart 2019 had de Stichting Pieterskerk Concerten een mooie concertregistratie laten maken. Hierboven kun je de registratie van onze deelname terugzien!

Categorieën
Programma's Van het bestuur

Yours Truly – Van Bloody Mary tot Brexit

Venus zingt onder leiding van Krista Audere een selectie koorwerken ontsprongen aan de rijke Engelse koortraditie en culturele voedingsbodem. De rode draad in dit programma: trouw zijn aan dat waarin je gelooft.

Ondanks het risico in zijn tijd katholiek te zijn schreef Byrd intieme missen, die heimelijk thuis werden opgevoerd. Bij Parry klinkt het verlangen om te ontkomen aan een wereld in oorlog in zijn “Songs of Farwell”. Ook zingt Venus Taverner’s “Song for Athene” dat tijdens de uitvaart van Lady Di diepe indruk maakte. Lady Di die het conflict van trouw als geen ander kende en belichaamde.

Kamerkoor Venus brengt met Yours Truly muziek die het drama waaraan zij ontspringt overstijgt, troost en bevrijdt door te zingen!

Pieterskerk Utrecht
24 jan 20:15u

Dorpskerk Bunnik
26 jan 15:15u

Kaarten:

Voorverkoop: € 15,- / € 10,00*
Aan de deur: € 16,50/€ 11,50*

Programma

Programma

William Byrd • Mass for four voices
Robert Parsons • Ave Maria
Thomas Tomkins • When David Heard
Thomas Tomkins • Too much I once lamented
William Byrd • Sing Joyfully
Hubert Parry • 3 songs from Songs of Farewell
Edmund Rubbra • Lauda Sion
Howard Skempton • More sweet than my refrain
David Lang • When we were children
John Tavener • Song for Athene

Concert Bunnik via:
https://www.cangotickets.com/venus/
Voorverkoop: € 16,- / € 13,50*
Aan de deur: € 17,50/€ 15,-*

* Upas, studenten, CJP

Categorieën
Van het bestuur

Venus Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat Venus doet?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ik meld me aan

Je kunt ons ook volgen op Facebook en Instagram

Categorieën
Agenda Voorpagina

Concertagenda

ConcertDatumLocatieTijdstip
Yours Truly24 jan 2020Pieterskerk, Utrecht20:15u
Yours Truly26 jan 2020Oude Dorpskerk, Bunnik15:15u
Categorieën
Van het bestuur

What do you do to us?

Al sinds de eerste repetitie heeft Krista kamerkoor Venus in haar greep. Snel maar ontspannen en vol humor zorgt ze ervoor dat er met volle aandacht en veel energie gewerkt wordt. Hoe doet ze dat? Kijk en luister hier.

 

Categorieën
Van het bestuur

Het moest een keer gebeuren

Onlangs liet Krista Audere aan Venus weten dat zij haar functie als dirigent in 2027 wil overdragen aan een opvolger. Haar dirigentschap bij Venus valt steeds minder goed te combineren met haar andere werkzaamheden, zoals de artistieke leiding van Cappella Amsterdam, het docentschap aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en haar regelmatige optredens in het buitenland. 

Gelukkig kunnen wij nog anderhalf jaar zingen onder Krista’s bezielende leiding. In juni 2027 zal ze haar laatste concerten met Venus dirigeren.

In de eerste helft van 2026 gaat Venus op zoek naar een opvolger voor Krista. 

Categorieën
Van het bestuur

Nieuw werk voor Venus: The Flying Dutchman van Henk Stoeten

Interview: Marijke van den Heuvel
Eindredactie: Bram Verkerke

Mist op zee in de nacht. Een naargeestig schip dat onheil en een wisse dood brengt. The Flying Dutchman van Henk Stoeten schept het donkere en mysterieuze beeld van het gelijknamige spookschip. Het is gedoemd om eeuwig rond te dolen zonder ooit een haven te bereiken. ’s Nachts jaagt het zeelieden de stuipen op het lijf.

Componist Henk Stoeten zingt sinds 2024 als tenor bij Venus. Een jaar geleden vroegen we Henk om een compositie te schrijven voor het project The Welle Spring. In september lag het er: The Flying Dutchman, een werk waar we ons nieuwsgierig in hebben ondergedompeld. 

Een griezelverhaal voor bij het kampvuur

“Ik ben eerst op zoek gegaan naar een tekst met een interessante invalshoek voor het volksmuziek thema van het project”, vertelt Henk op de vraag hoe hij met zijn compositie begon. Het bracht hem bij sfeervolle verhalen waarin de lezer naar een mysterieuze andere wereld wordt geleid. Zijn keuze viel op een gedicht van Thomas Moore (1780-1852) over de verschijning van een spookschip bij Deadman’s Island voor de Canadese oostkust. “Daarin komt die andere wereld tot leven. Het schip heeft bolle zeilen terwijl het windstil is. En op het dek struinen de silhouetten van skeletten. Het is een macaber verhaal. Duister als je het serieus neemt, maar ook gewoon een griezelverhaal voor bij het kampvuur.”

“Tijdens mijn vakantie aan het Comomeer in Italië begon ik te schrijven. Op een onbewaakt ogenblik klapte ik m’n laptop open en een stukje geschreven. Dat heb ik even laten liggen, om het later weer op te pakken, en zo verder. Door er geen druk op te leggen hoopte ik de juiste sfeer en associaties op te laten komen en te voorkomen dat ik zou vastlopen in een muzikale structuur. Dat is redelijk gelukt.” 

Een stoutmoedige zet

Henk voelde zich stoutmoedig toen hij het werk inleverde: “Dat bedoel ik heel positief. Als ik schrijf, ben ik in mijn eigen wereld. Ik kan dan helemaal in de muziek opgaan. De muziek zie ik in beelden, die voor mij dan echt samenvallen met de realiteit. Maar dat bestandje op mijn laptop opsturen, voelt als een bold move. Vanaf dat moment gaan mensen er iets van vinden en heb ik er geen controle meer over. Dat is spannend, maar niet eng.” 

Het stuk repeteren met Krista Audere en Béni Csillag is voor Henk een bijzondere ervaring. Hij is dankbaar voor de feedback: “Goede dirigenten hebben zo’n gigantisch voorstellingsvermogen, die kunnen het stuk de goede kant optrekken. En Krista’s poëtisch vermogen is echt out of this world!” 

Constructie in balans

Henk Stoeten kreeg muziek van jongs af aan mee. Zijn vader, Martien Stoeten, leidde verschillende kinderkoren en er werd thuis veel gezongen. Henk zong vanaf zijn achtste jaar bij kinderkoren. Hij ging na zijn eindexamen werktuigbouwkunde studeren in Enschede, maar maakte na een paar jaar de overstap naar de opleiding Docent Muziek aan het Artez Conservatorium. “De muziek greep mij vast en laat me niet meer los. Tijdens mijn studie ben ik veel muziek gaan schrijven. Daarin werd ik gestimuleerd door mijn docent Reinier Maliepaard. Maar ook de kantine van het conservatorium, waar studenten van allerlei disciplines rondliepen, werkte heel inspirerend. Daar zat ik vaak met mijn laptopje te componeren. Ik heb nog steeds wat aan die jaren werktuigbouwkunde. Muziek zie ik ook als een constructie waar je een balans in zoekt.”

Koren, dirigenten en componisten die elkaar vinden

Koren en dirigenten die een beetje avontuurlijk zijn ingesteld, zijn onontbeerlijk voor componisten, legt Henk uit: “Het is echt een praktijkvak. Je moet de kans krijgen om langere tijd met musici te werken. Je hebt een welwillend koor en vrijdenkende dirigenten nodig. Iassen Raykov en Jeanet Bosch hebben mij als jonge componist de kans gegeven om meerdere werken voor hen te schrijven. Koren die het risico nemen om buiten de gebaande paden te treden zijn echt nodig. Het zou mooi zijn als dat vaker gebeurt: dat koren, dirigenten en componisten elkaar weten te vinden.”

Categorieën
Programma's Van het bestuur

The Welle Spring

Met The Welle Spring boort Venus de bronnen van de volksmuziek aan. Een mer à boire van levensliederen, dansmuziek, slaapliedjes en zeemansliederen. Componisten van alle tijden laten zich er door inspireren.

Poulenc liet klompen dansen. Sweelinck smolt van tranen die in ogen opwellen. Britten werd gegrepen door het huis op zijn neus, Distler door een koningsdrama en Ligeti ging aan de haal met een smartlap. Nieuw werk van Henk Stoeten zet de traditie voort: De Vliegende Hollander gaat op in mist.

Kom, laaf je aan deze klare bron, aan deze muziek uit het leven gegrepen. Nodig vrienden uit en bestel kaarten voor onze matinee concerten op 17 en 18 januari in Amsterdam en Utrecht.

Uitvoerenden:

Kamerkoor Venus
onder leiding van dirigent Krista Audere

Kaarten:

Amsterdam
Zaterdag 17 januari
15:00 uur

De Thomas
Prinses Irenestraat 36

Regulier: €19,50
Korting: €16,50 (cjp, studenten en de kleine beurs)
Donatie-tarief: €25,00

Inclusief koffie of thee in de pauze

Utrecht
Zondag 18 januari
15:00 uur

Stadsklooster
Kanaalstraat 198

Regulier: €19,50
Korting: €16,50 (cjp, studenten, u-pas en de kleine beurs)
Donatie-tarief: €25,00

Inclusief koffie of thee in de pauze


Benjamin Britten
Sacred and Profane

Francis Poulenc
Chansons Françaises

Hugo Distler
Uit Mörike Chorliederbuch
Vorspruch
Die traurige Krönung
Um Mitternacht

György Ligeti
Haj, Ifjuság
Pápainé
Kállai kettös

Jan Pietersz. Sweelinck
Wereldlijke werken in kleine bezetting

Henk Stoeten – première opdrachtcompositie
The Flying Dutchman

Categorieën
Voorpagina

Venus zoekt een tenor voor komend programma

Voor het komende programma “Plugged” (werktitel) heeft Kamerkoor Venus plek voor een tenor. We repeteren op woensdagavonden olv Krista Audere, iedere week een feestje.
repetities starten eind januari, concerten juni 2026

Kom je auditeren?

Ga terug

Je bericht is verzonden

Waarschuwing
Waarschuwing
Waarschuwing
Waarschuwing!

Categorieën
Programma's Van het bestuur

Il Giardino di Afrodite

“Kom met het licht van de sterren mijn lief, en sluit mijn oogleden met jouw kus.”

Il giardino di Afrodite – de tuin van Venus – is een zonnig Italiaans programma. Een veelzijdige muzikale speeltuin, waar de Arno glinsterend tussen de populieren stroomt, de lucht geurt naar honing en de volle maan de avond inluidt. Waar een Wees Gegroet en een slecht huwelijk samenkomen, een harp met de kin wordt bespeeld en meer grappige Nonsense.

Venus bezingt de komst van de lente, met de grote meesters Monteverdi, Rossini en Verdi, maar natuurlijk krijgen hedendaagse componisten ook een podium met Lo Pinto, Donati en Petrassi.

Je hoort Il giardino di Afrodite half juni als avondprogramma in de ons zo vertrouwde, bijna 1000 jaar oude Pieterskerk in Utrecht en als matinee in de Maartenskerk in Doorn.

Uitvoerenden:

Kamerkoor Venus
onder leiding van dirigent Krista Audere

Kaarten:

Utrecht
Vrijdag 13 juni
20:15 uur

Pieterskerk
Pieterskerkhof 3, Utrecht

Regulier: €19,50
Korting: €16,50 (cjp, studenten, u-pas)
Donatie-tarief: €25,00

Inclusief koffie of thee in de pauze

Doorn
Zondag 15 juni
15:00 uur

Maartenskerk
Kerkplein 1
Doorn

Regulier: €19,50
Korting: €16,50 (cjp, studenten, u-pas)
Donatie-tarief: €25,00

Inclusief koffie of thee in de pauze

Luigi Dallapiccola
Prima Serie dei Cori di Michelangelo Buonarroti il Giovane

Lorenzo Donati
Travestimento quarto
O primavera
!

Carlo Gesualdo/Igor Stravinsky
Tres Sacræ Cantiones
selectie:
Da pacem Domine
Assumpta est Maria

Federica Lo Pinto
 Oh, come to me in dreams

Claudio Monteverdi
O primavera, gioventù de l’anno
Uit: Lamento d’Arianna
Lasciate mi morire

Goffredo Petrassi
Nonsense
Selectie:
delen 3,4,5

Ildebrando Pizzetti
Due Composizioni Corali
Il giardino di Afrodite
Piena sorgeva la luna

Gioachino Rossini
Preghiera
O salutaris hostia

Giuseppe Verdi
Quattro Pezzi Sacri
Selectie:
Ave Maria
Laudi alla Vergine Maria

Categorieën
Programma's Van het bestuur

Blatt um Blatt

“Seines Hoffens nimmer satt, 
lebt das Herz in Frühlingsträumen”

In Blatt um Blatt mengt Venus een rijk palet van composities uit de renaissance, romantiek en het modernisme. Klaagzangen van oude meesters combineren we met onze lang gekoesterde wens om de klankwereld van Krenek te betreden. Na zijn desolate Lamentaties warmen we ons aan Johannes Brahms’ Fünf Gesänge en de rijke klanken van Frank Martins dubbelkorige mis.

Zo dalen ontreddering, hoop en warmte neer op de luisteraar. 
In januari, als al het blad is gevallen en het stil is op straat, 
vervult de muziek ons verlangen naar een nieuwe lente.

Korter programma Soest

In Soest zingen we een uur zonder pauze en doen we alleen Brahms, Krenek en Martin.

Uitvoerenden:

Kamerkoor Venus
onder leiding van dirigent Krista Audere

Kaarten:

18 januari Utrecht

Stadsklooster, Kanaalstraat 198
Aanvang 20 uur
€19,50/€16,50 (CJP & Upas) incl. pauzedrankje

26 januari
Amsterdam

De Thomas, Prinses Irenestraat 36 bij Zuid-WTC
Aanvang 15 uur
€19,50/€16,50 (CJP & Stadspas) incl. pauzedrankje

19 januari Soest

De Oude Kerk, Torenstraat 1
15:30 – 16:30 uur
Entree: €15,00
Let op: korter programma zonder Lasso en Victoria; geen pauze

Orlando di Lasso (ca. 1532 – 1594)
Lamentationes Hieremiae Prophetae (ca. 1585)
selectie: Feria V in Coena Domini, Lamentatio Prima, Primi Diei (Incipit lamentatio)

Ernst Krenek (1900 – 1991)
Lamentatio Jeremiae Prophetae, opus 93 (1941–42)
selectie: In Parasceve, Lectio Secunda (Lamed. Matribus suis dixerunt)

Tomás Luís de Victoria (ca. 1548 – 1611)
Las Lamentaciones del Profeta Jeremías (1585)
selectie: Feria VI In Parasceve, Lectio Secunda, Sabbato Sancto (Aleph. Quomodo obscuratum)

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Fünf Gesänge, opus 104 (1888)
Nachtwache I (Friedrich Rückert)
Nachtwache II (Friedrich Rückert)
Letztes Glück (Max Kalbeck)
Verlorene Jugend (Josef Wenzig)
Im Herbst (Klaus Growth)

pauze

Frank Martin (1890-1974)
Mis voor dubbel koor (1922)
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
(1926)

Categorieën
Van het bestuur

Zing met topdirigenten van Venus

Venus en topdirigenten hebben elkaar in de afgelopen veertig jaar steeds weten te vinden. Deze ontmoetingen hebben ons gevormd en levenslang geïnspireerd. Om deze rijkdom te vieren, nodigt Venus in samenwerking met Zimihc alle goede amateurzangers uit om op 17 november een dag lang te zingen met Daniel Reuss, Gijs Leenaars, Rob Vermeulen en natuurlijk onze huidige dirigent Krista Audere.

Zing zondag 17 november met Venus onder leiding van Daniël, Gijs, Rob en Krista!

Op het programma staan delen uit de Fünf Gesänge van Brahms en hedendaags werk. Om 17 uur laten we in een openbare slotrepetitie voor al je muziekvrienden horen wat we hebben ingestudeerd.

Zing je mee? Meld je aan!

Iedere goede amateurzanger die thuis noten kan instuderen, is welkom om mee te doen. We hopen ook veel oud-leden te verwelkomen. De dag begint om 10 uur en na de openbare slotrepetitie is er natuurlijk een Venus borrel.

Kosten voor deelname als zanger zijn 50 euro. Daarvoor krijg je een weelde aan dirigenten, een verwarmd Zimihc Stefanus theater in Utrecht, bladmuziek, koffie, thee, een borrel en hapjes. Voor de lunch kun je inschrijven of neem zelf wat mee.

Zijn de kosten een probleem voor jou? Laat het ons weten via lustrumvenus@gmail.com.

We verheugen ons op jullie inschrijving!
Let op, er zijn beperkte plaatsen per stemgroep, dus wacht niet te lang.

Dit lustrum organiseert Venus samen met Zimihc.

Categorieën
Van het bestuur

Impressie “Ohne dich ist nichts” in de Thomas

Categorieën
Programma's Van het bestuur

When birds come back

‘Hoop’ is dat ding met veren, schrijft Emily Dickinson in achttienhonderd-zoveel.

Dat ding met veren. Vele vormen kan het aannemen. Bontgekleurde hartstochtelijke verschijningen: vogels, engelen, courtisanes met verentooien – wervelend en dansend door lucht en ruimte.

In dit programma komen ze allemaal voorbij. Van ontzagwekkende engelen in Schönbergs Friede auf Erden, langs zwaluwen en mussen die in Shaws compositie een nest vinden voor hun jongen, naar de troost – de zuster van de hoop – die Hugo Wolfs hart vervult bij het ruisen van het bos.

Hoop. Het kan in de eenvoudigste maar toch prachtigste dingen zitten. We hebben een programma samengesteld met bont-gevederde werken die verbondenheid met de natuur ademen, vol hoop, troost en – niet te vergeten – hartstocht. Met een diep verlangen naar wilde nachten, een hart dat opspringt bij de eerste zwaluw, of de haartooi van een schoonheid die in vervoering brengt. Het vraagt om dromerij. Om één bij en een klavertje, die een heel veld omtoveren in een bloeiende zomerweide.

Uitvoerenden:

Kamerkoor Venus
onder leiding van dirigent Krista Audere

Kaarten:

8 juni Utrecht

Stadsklooster
Kanaalstraat 198
Utrecht

aanvang 20:00 uur
entree: €19,50
€16,50 (CJP & Upas)

9 juni
Doorn

Maartenskerk
Kerkplein
Doorn

Aanvang 15:00 uur
entree: €19,50
€16,50 (CJP & Stadspas)

Arvo Pärt – Magnificat
Pierre Villette – Hymne à la Vierge
Jean Françaix – Troix poèmes de Paul Valéry (deel 2)
Arnold Schönberg – Friede auf Erden

pauze

Rudolf Escher – Songs of Love and Eternity
Caroline Shaw – And the swallow
Louis Andriessen – Un beau baiser
Ton de Leeuw – Prière
Hugo Wolf – Sechs geistliche lieder (2, 3 en 5)

Categorieën
Programma's Van het bestuur

Es War Als…

Ridders, geesten, koningen en liefdesparen doemen op in dit programma. Als luisteren wij rond een groot vuur naar vertellingen, terwijl de avond het landschap donker kleurt. Hier spreken bos, maan, aarde en zee tot onze verbeelding.

Venus zingt in Es war als… op verhalen geïnspireerde muziek. Van Robert Schumann’s Romanzen tot hedendaagse componisten als Hersant en Holmboe, die met hun Eichendorff Lieder en Border Ballads teruggrijpen op oude legendes. 

Een programma waarin hemel en aarde elkaar kussen, de ziel naar huis vliegt en de Wee Wee Man je de stuipen op het lijf jaagt.

Nodig je vrienden uit, bestel kaarten en kom luisteren.

Kaarten:

3 juni Utrecht

Nicolaïkerkhof 8
aanvang: 20:00 u
€12,50 met korting (CJP, Studenten & Stadspas)
€17,50
inclusief drankje na

Kaarten zijn met pin ook aan de zaal te koop

4 juni Doorn

Maartenskerk Kerkplein 1 Doorn

Aanvang 15:00 u

€12,50 met korting (CJP, Studenten & Stadspas)
€17,50
inclusief drankje na

Kaarten zijn met pin ook aan de zaal te koop

Programma

Francis Poulenc
Un soir de neige

Philippe Hersant
Trois poèmes de Eichendorff

Alphons Diepenbrock
Auf dem See

Robert Schumann
Romanzen und Balladen Op.67 nr 2 & 4

Francis Poulenc
Sept chansons nr 1,5 & 7

Vagn Holmboe
Two Border Ballads

Ralph Vaughan Williams
Three Shakespeare Songs

Uitvoerenden

Kamerkoor Venus onder leiding van dirigent Krista Audere.