Schöne Chansons (2017)

Venus’ eerste optredens met Krista Audere
16602641_1225901837493004_2223565936889998312_n
Foto: Helena Lut

Met dit programma heeft Venus de grenzen verkend van de tonale muziek zoals die in de vroege twintigste eeuw werden betwist door bijvoorbeeld Arnold Schoenberg en Anton Webern.  ‘’Entflieht auf leichten Kähnen…” en ‘Friede auf Erden’ werden ingeleid met muziek van Bruckner, Brahms en Reger. Na een intermezzo met werk voor cello van tonale kunstenaar J.S. Bach door Octavie Lolande-Dostaler vormden werken van Ravel, Milhaud en Hindemith een kleurrijk contrast.

Twee zeer goed bezochte concerten in de Pieterskerk in Utrecht en de Oude Dorpskerk in Bunnik markeerden op indrukwekkende wijze de start van de samenwerking met onze nieuwe dirigent.


Trots van de Stad (2016)

Optreden in het Centraal Museum

Kamerkoor Venus werd uitgenodigd door het Centraal Museum om op te treden tijdens de expositie Trots van de Stad, over de domtoren. Een van de koorleden stapte in de rol van Stadsgids en leidde de bezoekers door de expositie. In elke ruimte trad Venus op met een bij de expositieruimte passende choreografie en muziek. Zowel voor de bezoekers als voor het koor een bijzondere ervaring.

Venus stort in elkaar, net zoals het schip van de Dom in 1674
Venus stort in, net zoals het schip van de Dom in 1674

Van de hoge in het diepe (2016)

Een programma op een spannende locatie, dat was de wens van het bestuur. Een gevangenis, een molen, allerlei locaties zijn bekeken. Maar de keuze viel uiteindelijk op zwembad De Kwakel. Natte repetities volgden, de waterpompen van het bad maakten het een zwaar proces. Regenlaarzen en badmutsen; alles werd uit de kast gehaald. Maar in de zomer van 2016 gaf Venus een spetterend programma, Van de hoge in het diepe. Met William Shakespeares gedicht Full Fathom Five uit de Tempest als rode draad van het programma. Een storm, schipbreuk en een zeemansgraf werden voelbaar rond het water in een bijzondere mix van muziek en toneel.

Foto: Sijmen Hendriks
Foto: Sijmen Hendriks


Figure Humaine (2015)

We wilden al jaren weer een keer Figure Humaine van Francis Poulenc uitvoeren en toen we de gelegenheid hadden samen te werken met Musica Vocale uit Wageningen hebben we die aangegrepen om dat met een koor van ruim zestig zangers te doen.

Le vrai visage de la Paix van Rudolf Escher en zettingen van revolutionaire gedichten door Dmitri Sjotakovitsj maakten dit programma tot een indrukwekkend geheel.


De waan van de dag (2015)

Met het donderend geraas van twee pianisten en twee slagwerkers de subtiele Cinq Hymnes van Ton de Leeuw uitvoeren, was hier de opgave. Ook leuk was dat we een opdrachtcompositie konden hernemen – helaas blijven deze maar al te vaak na een uitvoering op de plank liggen – met Lecture de Cioran van Mark van Platen, dat VENUS in 2010 in première heeft gebracht.


VENUS_KraaienZwijgt, Krakende kraaien (2014)

Een a capella-programma met vooral 20e-eeuwse muziek, gecombineerd met Monteverdi’s Sestina. Uniek voor ons waren de madrigalen van Andries van Rossem en Frans van Doorn in het Nederlands, een taal waarin we eigenlijk nooit zingen.


VENUS_ErbarmeErbarme dich (2013)

Het eerste project onder leiding van Rob Vermeulen was opgebouwd rondom het Bachmotet Jesu, meine Freude. Dat wil zeggen, alle andere muziek ging over de dood, van het beklemmende Tot ist alles van Wolfgang Sauseng tot het berustende Da Jakob vollendet hatte van Heinrich Schütz. En natuurlijk de Reincarnations van Samuel Barber, want we blijven optimistisch.


Vigilia (2013)

Vigilia was het daverende afscheid van onze vorige dirigent Gijs Leenaars. Nadat Gijs met collega-koor Capella Amsterdam Wolfgang Rihms grote opera Dionysos had ingestudeerd, ontving hij van Rihm de kort daarvoor verschenen cd van Vigilia, met in een bijgevoegd kaartje de groeten aan VENUS. Dit klonk als een mooie uitnodiging! Vigilia is een werk uit 2006 voor gemengd koor, klarinet, hoorn, twee trombones, tuba, slagwerk, orgel, altviool, cello en contrabas, waarin de zeven oudere Passions-Texte van instrumentale omlijsting en een finale zijn voorzien. Een somber maar prachtig werk dat VENUS naar onze bescheiden mening eer heeft aangedaan in twee drukbezochte concerten in de Pieterskerk in Utrecht en het Orgelpark in Amsterdam.

Luister naar het interview met Gijs Leenaars bij Podium: